söndag 27 december 2009

Tid att tänka tillbaka...

Ikväll sitter jag här och tänker på vad jag gjorde för exakt sju år sedan. Det var fredag kväll och jag var gravid i vecka 30. Jag och mannen T hade begett oss till förlossningen för en kontroll på grund av en molande smärta jag fått i sidan, inget att oroa sig för sa de, men med tvilling-graviditeter kan man ju aldrig veta...
 Nej, just det, för bara några timmar senare var jag tvåbarns-mamma till två underbara flickor.  Små räkor som inte ens vägde tre kilo tillsammans. Morgonen innan de föddes hade jag varit på ultraljud där det sades att allt såg bra ut och att de vägde bra, minst 250 gram mer än vad de egentligen gjorde när de sedan föddes tidigt på lördagsmorgonen. Ja, de vägde 1260 och 1510 gram och jag kan lova att barn som väger under två kilo inte ens är lite kul att hålla, så små och sköra.
Efter sju veckors turbulent tid fick vi komma hem med våra små underverk. Idag har jag svårt att minnas hur den tiden egentligen var, när ingenting blev som man hade tänkt och att man inte hade möjlighet att kunna ta hand om sina barn på det sätt som de flesta föräldrar vill den första tiden. Jag kan inte riktigt fatta att de har blivit så stora, dessa små, små fågelungar.
Grattis på sjuårs-dagen, mina fina prinsessor!


3 kommentarer:

Jenny sa...

Naaaaaw! Fina sessorna. Snart kommer Dårhuset på besök, så håll i hatten!

jonna sa...

Åh, Helen! Ja, tänk, småräkorna blev allra finaste flickorna! :)kram!

Bloggande 4barnsmamma sa...

Hoppas ni haft en bra dag!
Kram.