söndag 3 maj 2015

Vittne

Imorgon ska jag till rättegång. Första någonsin. Nej,  jag är oskyldig, har inte gjort ett dugg fel, men i vintras var jag vittne till ett inbrott i den lokala möbelaffären. En omvälvande upplevelse där jag och min hyresvärd som jag bara träffade helt apropå och stod och småsnackade med, såg en kille i möbelaffären efter stängningsdags vilket resulterade i ett 112 - samtal och en biljakt som resulterade i att vi kunde vägleda polisen till tjuven och som gjorde att de kunde få fast honom.  Såhär ett halvår senare hade jag nästan glömt händelsen när det damp ner ett brev i postlådan. En kallelse på att vittna mot stöld. Bäst att gå dit och vittna då, annars blir mitt straff vite på 4000 :- och en viss risk att polisen kommer och hämtar mig.....så stod det i kallelsen. Bara för att jag råkade ha lite civilkurage just den dagen. Helt okul,  detta vill jag inte alls vara med om.....inte någon rättegång heller för den delen. Så. Tänk på mig lite extra imorgon.

4 kommentarer:

Jenny sa...

Hmmm.... Det där med att vittna är blodigt allvar, man får ju för fasen mer böter än gärningsmannen om man inte dyker upp.
Jag sökte anstånd om att få vittna per telefon, när jag var nyopererad. Men se det gick inte. Fick ta mig till rättegången hög på Tramadol. Snyggt va!? (Fast mitt vittnesmål blev avgörande så att gärningsmannen åkte fett i fängelse!).
Nä. Det är skandal!
Lycka till. Du kommer att klara det galant!

Helen sa...

Klarade det faktiskt helt galant ;) undras bara om man får veta domen? Målsägande var inte ens med i rättssalen.....

Jenny sa...

Domar är alltid offentliga. Så du kan hämta ut den när ärendet är klart. Du har ju ärendenumret!
Nä. Målsägande är är sällan på plats vid vittnesmål. Om ens någon gång!?

Helen sa...

Aha! Visste inte, har sett för många amerikanska filmer ;) (du vet, där vittnena blir head-huntade efter vittnesmålet )