onsdag 24 mars 2010

Lite om, men och varför...

...Ja, lite om varför iallafall, varför jag tappat min lust för en stund och varför jag krypit in i min murmel-håla... Jo, därför, att för många år sedan, när mina barn föddes med akut kejsarsnitt så gick det lite galet till, och efter det så har jag ont i min mage, smärtor som antagligen beror på sammanväxningar och som  ibland är svåra att hantera. Och just nu är en sån period, när ingen expertis vet vad de ska göra, när det provas allt från TENS och akupunktur till dexofen och diclofenac. När sjukvården tycker att det är ok att lägga in mig för några dagar med morfinsprutor när det gör som mest ont (och jag VILL INTE) Och, ja, det tar på krafterna. Det känns lite hopplöst emellanåt, och när man levt med detta i många år så blir man lätt lite uppgiven ibland. Jag vill inte leva mitt liv med handen i en medicinburk, jag vägrar acceptera. Ja, det kan kanske tyckas fånigt, inte någon världskris direkt, men jag är faktiskt bara 33, inte 73 och vill inte äta smärtstillande tabletter för resten av mitt liv... Och jag vet att det finns de som har det värre, men det hjälper inte mig. Och tillsammans med alla andra spöken som jag har i min garderob så kan min onda mage bli lite väl övermäktig ibland...

5 kommentarer:

Potatishäxan sa...

Men du vännen, du och din mage. Kunde den inte ha fått varit ifred efter din egen start på livet? Jag förstår dig, man är alldeles för ung för att gå på smärtstillande hela tiden. Men å andra sidan - bättre äta piller än att ha ont. Hopplöst läge. KRAM!!!

Jenny sa...

Att åtminstone erkänna att man lider är en början på vägen till acceptans.
I värsta fall får du väl käka piller resten av ditt liv. Kan du slippa ha ont kan det säkert vara värt det.
Men jag hoppas hoppas hoppas sååå att det ska finnas nåt annat alternativ, och att du kan få lite mer konkreta svar på dina krämpor. <3

Helen sa...

Mmmm, min mage var rätt så ok innan kejsarsnittet (ful, men ok), nu är den både ond OCH ful, inget vidare egentligen... Och ett erkännande i form av acceptans blir det nog aldrig... Men akupunkturen funkar iaf litegrann, och nu väntar jag på en remiss till smärt-teamet, så får vi se vad de har att erbjuda... Kram coh tack för omtanken :)

MassageLotta sa...

Oj oj inte roligt det där...själv är jag snittad med dålig bedövning som inte var särskilt kul...visseligen över 20 år sen....och nu har jag ont i rygg/ben/höft, hajjar precis att du inte är på topp ibland vilket är fullt förståeligt......men lycka till med akupunkturen, hoppas det hjälper dig....

Helen sa...

Tack, bondbruden :) Vilken skräck-upplevelse sen då, att bli snittad med dålig bedövning... det räcker liksom med allt det onda efteråt, när bedövningen släpper... AJAJAJ, typ.